Waarom gratis spullen er voor zorgen dat je meer gaat kopen

Gemiddelde leestijd: 8 minuten

Het weggeven van gratis spullen werkt als een boemerang.

gratis spullen

Een hele bekende plek waar je gratis spullen kunt krijgen is de huishoudbeurs. Ben je wel eens naar de huishoudbeurs geweest?

Ik vond het een unieke ervaring, ik liep tussen allemaal dames die een trolley hadden meegenomen en kreeg steeds een trolley tegen mijn been.

Aan het einde van de dag had ik blauw enkels. Ben je zelf een vrouw die haar trolley zo snel mogelijk volstopt met gratis spullen?

Maak je er je missie van om niet eerder naar huis te gaan voordat je trolley vol zit met gratis proefmonsters.

Het valt mij altijd op dat er altijd een gigantische rij staat voor kraampjes waar gratis spullen worden uitgedeeld. 

Ook al zijn het schuursponsjes, mensen gaan ervoor in de rij staan als het gratis wordt weggegeven.

Gratis verkoopt

Als er vier marktkraampjes staan waar je loempia’s kunt halen. Maar één van de kraampjes geeft een gratis loempia bij elke bestelling. Waar ga jij dan in de rij staan? De kans is groot dat je ook een extra loempia gaat halen, want als het gratis is dan willen we het allemaal.

Als je denkt dat je goed bezig bent door altijd op zoek te gaan naar manieren om iets gratis te krijgen is het goed om hier eens met andere ogen naar te kijken. Kijk eens door de ogen van bedrijven. Want waarom geven bedrijven gratis spullen weg? Ik zal je in dit artikel hierop antwoord geven.

Waarom mogen we spullen gratis proberen?  

De mooiste dingen in het leven zijn gratis. Dat klinkt natuurlijk prachtig maar het leven is vaak al duur genoeg. Waar we kunnen besparen, willen we dan ook massaal besparen.

We zijn voortdurend op zoek naar manieren om minder uit te geven en ons leven te verbeteren. Als we iets gratis kunnen krijgen of een product gratis kunnen uitproberen dan doen we dit massaal.

Het downloaden van films is hier een goed voorbeeld van, dit is een manier om geld te besparen. We gaan niet meer naar de bioscoop voor een nieuwe film maar we downloaden de film of kijken het via netflix. 

Met het programma spotify luister je gratis naar muziek en kan je een eigen afspeellijst maken. Je hoort dan wel reclame tussendoor maar voor veel mensen is dit niet heel vervelend. Mensen luisteren liever naar reclame dan dat ze voor deze dienst moeten betalen.

Waarom gratis verkoopt

Als je gebruik maakt van een gratis proefversie van Spotify is de kans groot dat je bij ditzelfde bedrijf iets koopt. De theorie hierachter is dat een tevreden klant van een gratis product zal terugkomen voor meer.

Dit werkt als een boemerang. Een bedrijf geeft iets waardevols wat je mag uit proberen. Op het moment dat jij tevreden bent is de kans groot dat jij in de toekomst iets koopt van dit bedrijf.

Voor veel bedrijven is het weg geven van iets gratis een geweldige manier om contact te maken met nieuwe mensen. Het zorgt ervoor dat een bedrijf je vertrouwen kan winnen. De eerste kennismaking laat een indruk achter, als dit een goede indruk is zal dit er voor zorgen dat je in de toekomst terugkomt voor meer.

Het weggeven van gratis spullen is dan ook een goede manier om reclame te maken. Het werkt dan ook hetzelfde als het gebruiken van een advertentie. Als jij tevreden bent over je proefperiode of probeer verpakking zal je deze boodschap delen met vrienden en familie.

Dit levert dus goede reclame op en daarom is het net zo waardevol als het plaatsen van een advertentie.

Waarom gratis toch verkoopt

Misschien ben jij altijd op zoek naar manieren om te besparen. Dat is prima, ik raad je dan ook aan om hier lekker mee door te gaan. Ik wil je er door dit artikel alleen bewust van maken waarom spullen en proefverpakking gratis worden weggegeven.

Gratis spullen en probeerverpakkingen zijn een middel om meer te kunnen verkopen. Als we het voorbeeld van spotify gebruiken ben je tevreden over je proefperiode.

Stel je voor dat je proefperiode maar 60 dagen geldig is. Na 60 dagen kan je dit programma niet meer gebruiken als je niet gebruik maakt van een abonnement.

De kans is dan groot dat je overweegt om een abonnement te gebruiken. Vooral als je heel tevreden bent over dit programma en hier gebruik van wil blijven maken. Het proberen van een programma of product zorgt er dan voor dat je hier op een later moment toch voor gaat betalen.

Korting bij een bepaald bedrag

Een andere manier om iets weg te geven is het geven van korting. Dit gebeurt pas bij een bepaald bedrag. Je moet dan bijvoorbeeld vijftig euro besteden voordat je 10% krijgt. Dit zorgt er voor dat je meer koopt om gebruik te maken van de korting. 

Een ander manier die ook goed kan werkt is het gratis verzenden van je bestelling. Hier zijn dan ook weer voorwaarden aan verbonden. Je moet dan minimaal 100 euro besteden. Een slimme truc die ervoor zorgt dat je meer in je winkelwagen stopt.

Stel je voor dat je nog twijfelt over een aankoop. Je laat het product in je winkelwagen staan en verlaat de website. De volgende dag krijg je een mailtje van de winkel, als je ervoor kiest om alles te kopen wat in je winkelwagen zit dan krijg je hier 10 % korting over.

Koop je dan toch alles wat in je winkelwagen zit? De kans is groot dat die korting heel verleidelijk klinkt en je bij jezelf denkt, dit kan ik niet missen.

waarom gratis verkoopt


Conclusie

Waarom werkt het zo goed is om gratis spullen weg te geven? Het gratis weggeven van spullen is voor ondernemers en bedrijven een slimme manier om contact te maken met nieuwe klanten. Het is een manier om een imago te vormen en zorgt voor naamsbekendheid onder mensen.

Het gratis weggeven van spullen is echter een manier om meer spullen te verkopen. Als je tevreden bent over een gratis proefmonster is de kans groot dat je hier in de toekomst voor betaald.

Dit weten bedrijven spelen ze dan ook handig op in door proefmonster, kortingen bij een bepaald bedrag en het gratis verzenden van je bestelling. Het woord gratis heeft nu vast een andere betekenis gekregen. Blijf vooral besparen maar wees je bewust van de verschillende marketing trucjes die gebruikt worden. 

Wil je meer bespaartips?

Download dan mijn gratis e-book

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close