De beste tips om sneller in slaap te vallen

Gemiddelde leestijd: 12 minuten

Hoe kan je nu sneller in slaap vallen?

beter slapen

Heb je al van alles geprobeerd om sneller in slaap te vallen? Elke keer als je in bed ligt heb je weer een probleem.

Je voelt je opeens niet meer moe en wat je ook doet lijkt niet te werken. Waarom val je nu niet in slaap? Wil je nu echt een oplossing om goed te slapen?

Met de volgende stappen zal je genieten van een ontspannen nachtrust zodat je beter kunt omgaan met je hectische leven.

Inhoudsopgave

Waarom slaap je niet goed?

We weten allemaal dat we goed moeten slapen, dit is goed voor onze gezondheid. Maar soms lig je in je bed en bedenk je wat je allemaal bent vergeten die dag. Of je ligt in bed te piekeren omdat je ergens boos of teleurgesteld over bent. 

Kinderen die je ’s nachts wakker houden of een baan waarbij je s ’nachts werkt brengen je slaapritme daarnaast ook nog eens enorm uit balans.  Zo is het niet gek dat je structureel te weinig slaapt.

Waarom ik van slapen een prioriteit maak

Als ik een nacht niet goed heb geslapen dan merk ik dit aan hoe ik in mijn vel zit. Ik merk dat ik minder geduldig ben, emotioneler en prikkelbaar. En ik me minder kan concentreren waardoor ik mijn werk niet goed kan doen overdag.

Ik zit een stuk minder goed in mijn vel als ik niet voldoende uitrust. Ik geloof dan ook heel erg in voldoende uren slapen.

Beste tips om sneller in slaap te vallen

Slaapgebrek

Als je kinderen hebt zal je dit ook  herkennen bij je kinderen. Als die niet goed hebben geslapen zijn ze ook bijzonder prikkelbaar en ongeduldig. Dat heb jij ook als je weinig slaapt. Maak dus van je slaaptijd een prioriteit.

De voordelen van goed slapen op een rijtje:

  • Geheugenverbetering
  • Stemmingsverbetering
  • Spierherstelling
  • Gewichtsverlies
  • Huidverbetering
  • Betere gezondheid
  • Maken van betere beslissingen
  • Betere concentratie
  • Beter immuunsysteem

Gelukkig zijn er een aantal simpele stappen die we kunnen gebruiken in ons dagelijkse leven. Hierdoor zal je voortaan elke morgen vroeg kunnen opstaan en je de hele dag energiek en goed voelen.

De slaapformule:

We hebben allemaal 7,5 uur slaap nodig omdat we elke nacht 5 slaap cyclus moeten doorlopen. Elke slaapcyclus duurt 90 minuten waardoor we dus 7,5 uur slaap nodig hebben. Wat is dan de tijd die jij naar bed moet gaan? Als jij elke dag om 6:30 opstaat tel dan 7,5 uur terug. Ga dan om 23:00 slapen.

Zet je alarm

Je brengt je kinderen altijd rond dezelfde tijd naar bed omdat ze veel slaap nodig hebben. Het is tijd om deze gewoonte ook voor jezelf te gaan gebruiken. Door de formule weet je precies hoe laat je moet slapen. Zet nu een uur eerder de wekker.

Het laatste uur van je dag moet je ontspannen zodat je goed kunt slapen. Lees een boek, tijdschrift, luister een rustig muziekje of doe een ademhalingsoefening.

Beste tips om sneller in slaap te vallen

Elektronica

Het laatste uur voordat je gaat slapen  is het ook beter om geen elektronica meer te gebruiken. Het licht van elektronische apparaten zorgt voor een actief brein waardoor het natuurlijke slaapritme wordt verstoord. Zet dus je laptop uit, leg je telefoon weg tot de volgende ochtend.

Zorg voor een frisse slaapkamer

Om in slaap te vallen moet je lichaamstemperatuur 2 tot 3 graden dalen. Maak van je slaapkamer een koele en frisse ruimte om snel in slaap te vallen. Zorg dat de temperatuur in je slaapkamer ongeveer 18 graden is.

Beste tips om in slaap te vallen

Gebruik een dagboek

Voordat je gaat slapen schrijf je al je gevoelens op zodat je de dag kunt afsluiten. Sta er eens bij stil waar je allemaal blij mee bent en voel je goed over je dag.  Zo zorg je ervoor dat je met een blij en gelukkig gevoel gaat slapen.

Doe ademhalingsoefeningen

Neem een moment voordat je gaat slapen om rustig adem te halen. Je kunt dit doen door even stil te zijn en rustig adem te halen. Een andere manier is een ontspannen muziekje op te zetten of een geleide meditatie te volgen.

Door een ademhaling oefening te doen zal je hartslag verlagen en ontspant je volledig. Dat helpt je om sneller in slaap te vallen.

Doe deze dingen niet als je sneller in slaap wil vallen

Drink geen koffie

Er zijn een aantal dingen die je niet moet doen als je sneller in slaap wil vallen. Het is niet goed om op laat tijdstip nog te sporten. Drie uur voordat je naar bed gaat is het beter om niet meer te sporten.

Door sport is je lichaam alert en kom je niet in een slaapritme. Wat je ook niet moet doen als je slecht slaapt is s ’avonds koffie of energydrank drinken.

koffie voor naad bed gaan

Geen slaapmutsje

Een wijntje drinken omdat je hier zin in hebt is prima maar alcohol drinken omdat je dan beter slaapt is onzin. Alcohol zorgt ervoor dat je snel in een diepe slaap valt maar zorgt er daarentegen ook weer voor dat je in je diepe slaap wordt gestoord.

Ook is een stevige maaltijd niet goed voordat je gaat slapen, je lichaam is dan zo hard aan het werk om alles te verteren waardoor je helemaal niet klaar bent om te slapen.

Drinken

Het beste is het om twee uur voordat je naar bed gaat niet meer te drinken. De kans dat je dan in de nacht wakker wordt omdat je naar de wc moet is dan een stuk kleiner. Niets is vervelender dan je warme bed uit te moeten om te gaan plassen.

koffie driinken

Gebruik piekertijd

Maak een kort moment tijd om even over een probleem na te denken en na te denken over een mogelijke oplossing. Het is beter om hier overdag over na te denken dan dat je er pas over gaat denken voordat je naar bed gaat. Piekeren helpt je niet om in slaap te vallen maar zorgt er juist voor dat je wakker ligt in je bed.

Sneller in slaap vallen?

Slaap hebben we allemaal hard nodig om goed te functioneren. We hebben 7,5 uur slaap nodig per dag. Dit is makkelijk te berekenen door de slaap formule. Zorg ervoor dat je een uur voordat je gaat slapen helemaal ontspant. Gebruik een vaste routine voordat je naar bed gaat.

Als deze tips je niet helpen om sneller in slaap te vallen dan is het tijd om een afspraak te maken bij de huisarts. Goed slapen is echt hard nodig . Een gebrek aan slaap is heel slecht voor je gezondheid.

IN 7 STAPPEN NAAR EEN GOEDE NACHTRUST

Dit boek helpt je met een wetenschappelijk onderbouwde aanpak je slaapproblemen stap voor stap op te lossen. Met dit boek zit je lekkerder in je vel, heb je overdag meer energie, ga je gezonder leven en het gaat je vooral helpen ’s nachts beter te slapen!

Ja! Ik wil perfect slapen in 7 stappen

2 reacties op “De beste tips om sneller in slaap te vallen

  1. Goede tips! In het boek “de urbain monnik” wordt ook gezegd dat slaap een goede lakmoesproef is voor hoe je overdag problemen hebt aangepakt. Je kan die overdag verdringen maar als ze niet goed zijn aangepakt dan zul je later inslapen hierdoor. Ik herken die gedachte ook fel in wat je onder het titeltje ‘gebruik piekertijd’ hebt geschreven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close